’Tijdens mijn opleiding Management Economie en Recht aan de HES ben ik in 2007 begonnen bij Graydon, dat was mijn eerste ‘echte’ baan binnen het Credit Management. Ik werkte toen binnen Graydon zelf op diverse afdelingen, zowel front als backoffice. Ik haalde hier veel plezier uit, maar wilde na 3 jaar wel een stap maken. Ik koos ervoor om via Graydon de detachering in te gaan, dat was toen nog een afdeling binnen Graydon. In 2012 besloot Graydon hiermee te stoppen en heb ik de overstap gemaakt naar Concredis. In eerste instantie werkte ik als junior interim credit professional via Graydon, maar vanaf het moment dat ik bij Concredis binnenkwam ben ik begonnen met het zetten van stappen in mijn carrière richting de functie van Credit Manager.
De ambitie om verder te komen met je carriere is wat binnen Concredis heel erg aangemoedigd wordt, onder andere door de halfjaarlijkse ontwikkelingsgesprekken. Tijdens deze ontwikkelingsgesprekken kijk je samen met je manager naar de mogelijke volgende stap die je kunt zetten. Het is natuurlijk fijn als je voor jezelf al een pad hebt uitgestippeld, maar mocht je hier moeite mee hebben staat het team van Concredis voor je klaar om je op weg te helpen.
In een van mijn eerste ontwikkelingsgesprekken kwam eigenlijk meteen de WFT Basis naar voren. Het was belangrijk dat ik dit diploma haalde, omdat dit bij meerdere opdrachtgevers een vereiste was om te kunnen starten en het tevens een verrijking is van je kennis van de financiële dienstverlening. Na de WFT Basis ben ik doorgegaan om mijn WFT consumptief krediet te behalen. Ondertussen groeide ik steeds verder door in mijn rol (en veranderde mijn functietitel mee) en heb ik in 2019 ook mijn middle management opleiding en mijn WFT PE consumptief krediet behaald. Voor de komende tijd ben ik me aan het oriënteren op een volgende stap, waarschijnlijk in de richting van hypothecair krediet, want ik vind het leuk om bezig te blijven met mijn ontwikkeling en hierdoor ook breder inzetbaar te zijn.
‘Mijn uitdaging is om samen met mijn team het credit management proces zo optimaal mogelijk in te vullen. Met oog voor het belang van de klant (debiteur) en met resultaat voor de organisatie’.
Faziel Bechan, Credit manager bij Concredis, nu op opdracht bij ALD Automotive
Van detachering is vaak het beeld dat je veel verschillende (korte) opdrachten hebt, maar dat geldt niet helemaal voor mij. Ik ben in de negen jaar dat ik nu bij Concredis werk op 10 verschillende afdelingen werkzaam geweest, mijn gemiddelde opdracht duurt dus gemiddeld één jaar. Vaak ben ik teruggevraagd bij dezelfde opdrachtgever, zo heb ik meerdere keren bij ING én bij Credit Agricole een opdracht gedaan. Een mooier compliment kan ik eigenlijk niet krijgen, als ik door een opdrachtgever gevraagd wordt om weer terug te komen!
In mijn werk ben ik eigenlijk altijd op zoek naar balans, balans tussen het resultaat dat we enerzijds met het team willen behalen en anderzijds de belangen van de klant (debiteur). Want ondanks dat de facturen betaald moeten worden, zie ik de laatste jaren wel een duidelijke verschuiving in de manier waarop we dit aanpakken binnen het Credit Management. De sociale invulling van credit management, inclusief de soft skills die daarbij horen, is in de laatste jaren veel belangrijker geworden. Ik merk dat opdrachtgevers hier steeds meer naar op zoek zijn en dat het door de klanten (debiteuren) gewaardeerd wordt. Vaak heeft het aangaan van het gesprek en op zoek gaan naar een passende oplossing met de klant (debiteur) een sneller en beter resultaat en wordt mijn werk er ook alleen maar leuker van.
De sociale invulling van credit management is een trend die ik alleen maar toejuich, want niemand is erbij gebaat als we geen oog hebben voor de situatie van de klant (debiteur). Zeker in deze tijd met COVID, waarbij het voor sommige ondernemers gewoon lastig is om aan hun verplichtingen te voldoen doordat bijvoorbeeld hun omzet volledig weg is gevallen. Mijn uitdaging is om samen met mijn team het credit management proces zo optimaal mogelijk in te vullen. Met oog voor het belang van de klant (debiteur) en met resultaat voor de organisatie.
Ondanks dat we als collega’s binnen Concredis vaak op andere opdrachten zitten, heb ik vrij geregeld contact met mijn collega’s. Voor COVID hadden we vaak teamuitjes, waarbij we vaak iets functioneels deden (kennis delen met elkaar of ervaringen uitwisselen), maar we ook altijd met elkaar wat aten en een drankje dronken. Nu in deze tijd kan dat helaas niet en komen we dus virtueel bij elkaar. Maar ook op eigen initiatief heb ik zelf vaak contact met mijn Concredis collega’s. Niet omdat dat moet, maar omdat ik dat gewoon belangrijk en gezellig vind. We doen allemaal hetzelfde werk, dus misschien kunnen we wat van elkaar leren en dan is een gezellige basis wel zo belangrijk!’
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.